Om Föreningen

BAKGRUND
En hundpark i Mariefred var på tapeten redan 2014 då Carin Creutz föreslog kommunen att anlägga en hundrastgård på lämplig plats i kommundelen, vilket avslogs pga oklarheter kring skötsel av rastgården. Även 2016 avslogs ett medborgarförslag om en hundrastgård på en tidigare fotbollsplan i Slottsbrinken. av samma orsak, just att driften inte kunde säkras.

Peter Bergendahl lämnade in ett e-förslag till kommunen under våren 2019 om en hundpark i Mariefred med förslag på hur den skulle driftas och hur den skulle kunna byggas upp med hjälp av företagssponsring bland annat. Då de administrativa och praktiska uppgifterna samt begränsat nätverk i Mariefred blev för tidskrävande att klara av själv lade Peter projektet på is ett tag.

I slutet av 2019 kom Peter i kontakt med Niclas Norén, en till eldsjäl som ville engagera sig i frågan då han ofta besöker hundparken i Strängnäs. Niclas Norén känner många hundägare, vilket gjorde att en styrelsesammansättning på sju engagerade personer, stadgar och första styrelsemöte var klart på en vecka. Nu var den juridiska parten till kommunen för etablerandet klar.

Efter ett möte på IP Hammaren med Bo Nordenbrink, fritidschef Strängnäs kommun visades alternativa markytor som kommunen kunde upplåta för etableringen av hundparken. Bo Nordenbrink ser positivt på en hundpark i området då det innebär aktivitet på platsen under större del av dygnets timmar, vilket i sin tur också medför en lägre risk för skadegörelse på området.

Nu är projektet snart i hamn, och förhoppningen är att en hundpark ska vara klar under juli 2020. Nytida LLS-boende har ställt sig positiva till deras att deras dagliga verksamhet kan “drifta” hundparken på samma sätt som daglig verksamhet gör med Strängnäs Hundpark. Nu är vi inne i ett skede då vi närmar oss sluttampen av alla sponsoravtal som ger oss resurser att slutföra och inviga projektet. Följ hur projektet fortskrider på facebook eller här! Vill du hjälpa till så ring 0723-94 65 95 eller skicka ett mejl till styrelsen@mariefredshundpark.se. Vi älskar medlemmar och det kan du bli här!. Vill du bli företagssponsor så kan du läsa mer om våra sponsorpaket här!

Mariefreds Hundpark – Ideell förening